Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Podstawy chemii - sprawozdanie

Ogólne wskazówki przy tworzeniu sprawozdania.

  1. Ogólna struktura sprawozdania jest zazwyczaj taka sama.
  2. Tabelka tytułowa wystarczy jedna na całe ćwiczenie (także dwupracowniane).
  3. Cel nie ma być dydaktyczny (dlaczego ćwiczenie jest w programie studiów, czyli "zapoznanie się z...") a badawczy np. wyznaczenie, wykazanie, określenie itp
  4. Przebieg w sprawozdaniu ma być zgodny z wykonaniem a nie ze skryptem.
  5. Każda zaobserwowana przemiana musi skutkować zapisaniem uzgodnionego równania reakcji (bez elektronów jako substratów)
  6. Zamieszczać tylko prawdziwe, dokładne (na poziomie istotności) obserwacje.
  7. Przy obliczeniach uważać na cyfry znaczące - nie za dużo, nie za mało (wiecej w wykładzie o niepewności pomiaru).
  8. Koniecznie zakończyć wnioskami mającymi korelację z obserwacjami.
  9. Można załączać aneksy. :-)
  10. Eksponować warto to, co dla każdego ćwiczenia charakterystyczne czy ważne; często nie będzie wszystkich elementów (np. preparatyki); wykonanie b. skrótowo lub w tabelce, w zestawieniu z obserwacjami i wnioskami
  11. Przede wszystkim jednak sprawozdanie to jest  TEKST.  Może on mieć strukturę (podział na rozdziały, części, akapity), może być ilustrowany tabelami, wykresami, może zawierać wzory i liczby, ale przede wszystkim powinno się go dać przeczytać, czyli ma się składac ze zdań, które czytane po sobie stworzą harmonijną calość. Sugestię powyższą wesprę dedykacją: "Teksański" zespołu Hey - zapewne "...Wnet Twe myśli w słowa zmienią się, wyśpiewasz je sam.", żeby czytający chcąc usłyszeć tekst nie musiał  go wymyślać :-)
  12. Można skorzystać także z ogólnych wskazówek dotyczących sprawozdania podawanych przez innych prowadzących: np. chemia analityczna, instrumentalna, analiza chemiczna.