Ogólne wskazówki przy tworzeniu sprawozdania.
- Ogólna struktura sprawozdania jest zazwyczaj taka sama.
- Tabelka tytułowa wystarczy jedna na całe ćwiczenie (także dwupracowniane).
- Cel nie ma być dydaktyczny (dlaczego ćwiczenie jest w programie studiów, czyli "zapoznanie się z...") a badawczy np. wyznaczenie, wykazanie, określenie itp
- Przebieg w sprawozdaniu ma być zgodny z wykonaniem a nie ze skryptem.
- Każda zaobserwowana przemiana musi skutkować zapisaniem uzgodnionego równania reakcji (bez elektronów jako substratów)
- Zamieszczać tylko prawdziwe, dokładne (na poziomie istotności) obserwacje.
- Przy obliczeniach uważać na cyfry znaczące - nie za dużo, nie za mało (wiecej w wykładzie o niepewności pomiaru).
- Koniecznie zakończyć wnioskami mającymi korelację z obserwacjami.
- Można załączać aneksy. :-)
- Eksponować warto to, co dla każdego ćwiczenia charakterystyczne czy ważne; często nie będzie wszystkich elementów (np. preparatyki); wykonanie b. skrótowo lub w tabelce, w zestawieniu z obserwacjami i wnioskami
- Przede wszystkim jednak sprawozdanie to jest TEKST. Może on mieć strukturę (podział na rozdziały, części, akapity), może być ilustrowany tabelami, wykresami, może zawierać wzory i liczby, ale przede wszystkim powinno się go dać przeczytać, czyli ma się składac ze zdań, które czytane po sobie stworzą harmonijną calość. Sugestię powyższą wesprę dedykacją: "Teksański" zespołu Hey - zapewne "...Wnet Twe myśli w słowa zmienią się, wyśpiewasz je sam.", żeby czytający chcąc usłyszeć tekst nie musiał go wymyślać :-)
- Można skorzystać także z ogólnych wskazówek dotyczących sprawozdania podawanych przez innych prowadzących: np. chemia analityczna, instrumentalna, analiza chemiczna.