Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Ad vocem

Ankiety czytam...

Ankiety czytam i analizuję, i się przejmuję, i się cieszę, i mam różne przemyślenia czy też plany działania... Niestety ani nie mogę odpowiedzieć Autorom komentarzy, ani Autorzy nie chodzą drugi raz na zajęcia, żeby się przekonać czy coś się zmieniło - postanowiłem więc tutaj zamieszczać i uaktualniać sukcesywnie analizy komentarzy i problemów tam zgłaszanych - dla Was i dla siebie - niech będzie ślad, że zostały jakoś przepracowane.

Lepiej zapobiegać!

Dodatkowo myślę, że pewne sprawy mogą być rozwiązane na bieżąco i wtedy uniknie się problemu oraz konieczności jego monitowania w ankietach, po fakcie. W razie jakiś przemyśleń w związku z moimi przemyśleniami oczywiście zapraszam do kontaktu!

Czasem trzeba leczyć!

Kluczowa jednak jest diagnoza a ta opiera się w tym przypadku na komentarzach, więc zaczniemy od komentarzy ogólnie - jak je pisać dobrze?

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Niejasne? - Jasne!

Niejasne? - Jasne!

To dość często zgłaszany problem... Jednym z pytań uczelnianych w ocenie zajęć dydaktycznych (OZD) jest aspekt jasności tłumaczenia w trakcie zajęć (pytanie: „Jak oceniasz umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego?”).

Dlaczego to jest ważne?

Jednym z pytań uczelnianych w ocenie zajęć dydaktycznych (OZD) jest aspekt jasności tłumaczenia w trakcie zajęć (pytanie: „Jak oceniasz umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego?”).
Jasność tłumaczenia jest:
  • częstym tematem komentarzy,
  • kluczowa dla efektywności zajęć – zrozumienia przedstawianych zagadnień,
  • spośród pięciu uczelnianych pytań jest oceniana najniżej (!),
  • wydaje się być stosunkowo łatwo poprawialna.

Co nie pomaga?

Zazwyczaj spotykając się z przyszłymi lub rozpoczynającymi studentami padają pytania „Jak się tu odnaleźć?”, „Co jest ważne?”, „Jakie rady dla nas?”. Przygotowując się do takiego spotkania na myśl przyszły mi dwa aspekty: komunikacja i pracowitość. Są to bardzo ogólne rady wujka-dobra-rada, ale i w tym kontekście mogą dużo pomóc. Mimo a nawet może wbrew niezbyt dobrego doświadczenia związanego z dialogiem w przestrzeni publicznej, które wszyscy mamy, przekonuję, że uczelnia jest miejscem otwartej dyskusji charakteryzującej się tolerancją
1
Tolerancja – to uważne wsłuchiwanie się w opinie innych, nawet w te przeciwstawne ogólnie obowiązującym, zwłaszcza naszym, osobistym. To otwieranie się na inne kultury i odmienne koncepcje, nawet te jawnie niezgodne z naszymi naukowymi i potocznymi ujęciami. (Akademicki kodeks wartości, UJ 2003.)
– rozmowa, dyskusja, dzielenie się spostrzeżeniami, poglądami, zdaniami jest tu na porządku dziennym, jest pożądane, jest podstawą postępu, dążenia do prawdy. Z nami (prowadzącymi) można a nawet trzeba rozmawiać! Czasem przeciwstawiam uczelnię wojsku (może nie w 100% słusznie), gdzie jednak zdecydowanie większy nacisk jest na wykonywanie rozkazów a nie dyskutowanie. Uczelnia to nie jest wojsko. Postawy stroniące od dobrej komunikacji są najczęściej dwie: wycofanie lub roszczeniowość. W pierwszym przypadku zgromadzona złość czy frustracja zazwyczaj wychodzi „bokiem”, więc odbija się na samym sobie (tłumiona) albo wylewa się w obgadywaniu, ankietach, skarżeniu się innym (opiekunowi, dziekanowi). Świadomość istnienia tych skrajnych postaw mam nadzieję może uchronić przed ich przyjęciem. Dobra komunikacja – jej trzeba się uczyć, doskonalić, ale warto. Można tu doradzić dość nieliczne kursy z komunikacji interpersonalnej, ale tak naprawdę dużo może dać zdobycie pewnej wiedzy na ten temat oraz po prostu myślenie o tym podczas komunikowania się.
Jakie rady na początek?
  • próba posługiwania się komunikatami typu „ja”
  • próba wstawienia się w sytuacje odbiorcy takiego komunikatu

W stronę jasności

Dzięki temu, że wiem, że coś bywa nie jasne, to postaram się:
  • większą uwagę zwracać na sposób tłumaczenia
  • upewniać się częściej czy to co i jak tłumaczę jest zrozumiałe.
Ze strony Studentów natomiast liczę na możliwie bieżące zgłaszanie problemów, pytanie, prośby o uporządkowanie, powtórzenie – na pozytywną komunikację!
Oczywiście zapraszam do dzielenia się pomysłami, punktami widzenia! Tutaj link do anonimowego formularza.