Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Ad vocem

Ankiety czytam...

Ankiety czytam i analizuję, i się przejmuję, i się cieszę, i mam różne przemyślenia czy też plany działania... Niestety ani nie mogę odpowiedzieć Autorom komentarzy, ani Autorzy nie chodzą drugi raz na zajęcia, żeby się przekonać czy coś się zmieniło - postanowiłem więc tutaj zamieszczać i uaktualniać sukcesywnie analizy komentarzy i problemów tam zgłaszanych - dla Was i dla siebie - niech będzie ślad, że zostały jakoś przepracowane.

Lepiej zapobiegać!

Dodatkowo myślę, że pewne sprawy mogą być rozwiązane na bieżąco i wtedy uniknie się problemu oraz konieczności jego monitowania w ankietach, po fakcie. W razie jakiś przemyśleń w związku z moimi przemyśleniami oczywiście zapraszam do kontaktu!

Czasem trzeba leczyć!

Kluczowa jednak jest diagnoza a ta opiera się w tym przypadku na komentarzach, więc zaczniemy od komentarzy ogólnie - jak je pisać dobrze?

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Jak pisać komentarze?

Jak pisać komentarze?

Nie jest łatwo być krytykowanym, ale... pisać krytykę też nie jest łatwo! Pomagamy :-)

O komentarzach słów kilka...

 

Ogólnie komentarze są najcenniejszą częścią ankiety ewaluacyjnej, bo z nich uzyskujemy informacje dlaczego coś było nie w porządku. Na podstawie samej tylko średniej punktów przyznanych danym zajęciom dowiadujemy się, że nie były one prowadzone najdoskonalej, ale nie wiemy co trzeba zmienić czy coś wprowadzić. W komentarzach można to wskazać i dokładnie opisać. I często tak się dzieje – w ogólności komentarze są konkretne, wyważone i przez to bardzo pomocne. Zdarza się jednak, że emocje towarzyszące zajęciom utrudniają jasny przekaz, zatraca się świadomość subiektywności osądu i komentarze zamiast pomocą stają się sposobem na wyładowanie złości a prowadzący zamiast pożytku może mieć jedynie przykrość i bezsilność. Aby temu zapobiec, przygotowaliśmy kilka wskazówek dotyczących sposobu pisania komentarzy.

 

Jak pisać?

  • formułować wypowiedź w postaci komunikatów typu „ja”, np. trudno mi było gdy prowadzący wymagał… ; pomogłoby mi gdyby na zajęciach było więcej… ; trudno mi było nadążyć z ….
  • przywoływać fakty, podawać konkretne przykłady – to najlepsze argument na poparcie swojej tezy;

 

Czego unikać?

  • Używania wielkich kwantyfikatorów (zawsze, wszystkie, każdy); czasem te kwantyfikatory nie są użyte w sposób jawny, ale sposób sformułowania komentarza sugeruje, że „tak jest zawsze”.
  • Uzupełniania obserwacji domysłami; zdarza się, że swoje wrażenie traktujemy jak fakty.  Np. ktoś pisze: „prowadzący w czasie kolokwium podpowiadał innym”, bo z daleka zobaczył, gdy prowadzący w czasie kolokwium mówił coś do innego studenta. Tak naprawdę nie wie co mówił. Może pytał czy czy cos niejasne albo mówił, że tego nie może powiedzieć...
  • Sugerowania prowadzącemu jak powinien dane zajęcia prowadzić.
  • Traktowania ankiety jako sposobu odreagowania swojej frustracji. Wtedy ankieta staje się sposobem na pielęgnowanie trudnych emocji, czy wręcz zemsty na prowadzącym, a nie konstruktywną krytyką, pomocną do podniesienia jakości zajęć.

 

Praktyka jest zazwyczaj lepsza niż teoria. Poniżej kilka przykładów, wymyślonych, chociaż bliskich rzeczywistości, które pomogą zilustrować dlaczego jedne sformułowania są bardziej konstruktywne, a inne mniej:

Przykłady Anty-przykłady
  • Najtrudniejsze było dla mnie poczucie, że prowadzący traktuje mnie z góry.
  • Miałem problem z nadążaniem za tym, co mówił prowadzący.
  • Przeszkadzało mi to, że prowadzący spóźnił się na cztery z sześciu zajęć, które z nim mieliśmy.
  • W czasie kolokwium prowadzący podchodził do różnych osób i z nimi rozmawiał. Przypuszczałem, że im podpowiadał. Do mnie nie podszedł i czułem się pominięty.
  • Tematyka zajęć i dobór ćwiczeń nie był dla mnie interesujący.
  • Potrzebowałbym więcej ćwiczeń typu…
  • Prowadzący traktował nas z góry. Chciał nam udowodnić, że jest mądrzejszy od nas.
  • Prowadzący mówił niewyraźnie i za szybko. Nikt nic nie rozumiał.
  • Prowadzący zawsze się spóźniał.
  • Na kolokwium prowadzący podpowiadał, ale tylko niektórym.
  • Zajęcia były nudne i bez sensu. Tylko traciłem czas. Prowadzący powinien dać inne ćwiczenia. 

 

konsultacja: Dorota Majda [tel. (12 686) 2337]